ВЕСТИ
07.08.2023.
КОМУНИКАЦИЈЕ: ПР типс за лето
„Сезона киселих краставаца“.
Тако су некад уредници звали летњу сезону, време кад се баве мање важним, лаким, па и тривијалним темама. „Топле људске приче“, фестивали, где је најбоље купање, како да се расхладите... Лета овде као да више нису „сезона киселих краставаца“ и као да више нема тог природног успорења целог друштва. Овог лета посебно. У сред смо протеста, великих суђења, маратонске седнице скупштине и уредници немају проблем због дефицита тема. Ипак, лето јесте време кад успоримо, активности на пројектима су ређе, на смене идемо на годишње одморе, тражимо неке личне предахе и престројавање у глави. Такво престројавање корисно је и за саму организацију, а лето уопште није лоше доба да то урадимо.
Шта је ваш „reality check“?
На комуникацијским тренинзима које сам држала у оквиру ЕУ Ресурс центра, доста сам говорила о томе колико је важно да разумемо коме се обраћамо. Од тога зависи и шта ћемо рећи и како. Сад додајем и да је важно да добро разумете околности у којима делујете, схватите ко су људи који доносе одлуке а ко су људи који имају утицаја у средини и који могу да вам буду од користи. Људи који раде у организацијама цивилног друштва и удружењима су, врло често, дубоко зароњени у проблем којим се баве и понекад не виде потпуно ширу слику. То је уобичајено и дешава нам се свима. Зато понекад треба да урадимо „reality check“ и поразговарамо са неким ко није у нашој теми да видимо како нас он/она разумеју.
Шта можете корисно да урадите током лета?
Истражите колико људи у вашој средини заиста знају (и маре) за проблем о ком ви говорите. Ако се бавите правима деце и одраслих са сметњама у развоју, разговарајте и са онима који нису свесни тих проблема, сазнајте шта они стварно мисле и колико знају. Ако тражите од људи да се укључе у неку акцију, питајте их зашто се плаше или устручавају да се прикључе, или зашто их мрзи и не маре за то. Колико год је важно да знамо шта људе подстиче на деловање, треба да знамо и шта их спречава у томе. Сазнајте што више можете и о људима који одлучују о питањима којима се ви бавите, ко су новинари у вашој средини који се тим темама баве, да ли постоји неки „инфлуенсер“ или локална позната личност која је показала интересовање за тему којом се ваша организација бави, можда би вас подржала/о? Ако сте мала организација, пронађите ко вам је „старији брат“ (или сестра), са ким од тих организација можете да радите, добијете савет, контакт, видљивост преко њихових канала...
Зашто су важни фестивали, вашари, спортске игре у вашем крају?
Нису промоција и односи с јавношћу само медији и друштвене мреже, то је и комуницирање кроз бројне мреже људи и организација, неговање односа и партнерстава са њима, дељење својих искустава и прича пред различитом публиком. Искористите фестивале, вашаре, културна, спортска и забавна дешавања, представите своју иницијативу тамо или, просто, попричајте са људима које тамо сретнете. То су најбоље прилике за разумевање „циљне групе“ али и за неочекиване увиде, сусрете, идеје које ће вам помоћи даље у раду.
_________________________________________________________________________________________________
ТРИ ПР ПРИЧЕ И ИДЕЈЕ ЗА ВАС
_________________________________________________________________________________________________
За крај, делим са вама три ПР приче које су ми привукле пажњу и предлог како да их искористите:
- Дан за лимунаду – хуманитарна акција коју је организовало београдско Свратиште за децу (Центар за интеграцију младих). Приход од лимунада из кафића и ресторана који су се одазвали акцији биће дониран Свратишту. Акцију промовише неколико познатих глумаца. Једноставан концепт, „обогаћен“ учешћем глумаца, сигурно може да се примени и у другим градовима, зар не?
- Горан Весић, министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, одговарао је на питања грађана на свом твитер налогу. То је пример добре праксе у комуникацији јавне власти са јавношћу, што баш ретко срећемо код нас. Организације које у фокусу имају теме које се тичу урбанистичких планова, изградње и њеног утицаја на екологију, треба да искористе ову прилику и поставе министру конкретно питање, кад следећи пут буде одговарао. А хоће, јер је и он увидео да је то корисно за њега. Спремите питања и тачне податке, будите релевантни и озбиљни.
- За крај остављам Нину и њене крофне, невероватну једанаестогодишњакињу из Новог Сада која је продавала крофне да би скупила новац за лечење свог оца. Толико аутентичног активизма нисам дуго видела. И баш та њена искреност је оно што нас је све погодило и активирало, па су Чачанке правиле крофне и продавале за њу, Новосађани стајали у реду да их купе, двојица Ријечана направила штанд на корзу у Ријеци и продавала крофне, познати македонски илустратор јој направио постер и послао јој га. Аутентичност се не може имитирати. Наводим овај пример зато што је моћан и подсећа на то колико, као грађани, имамо утицаја и моћи. Ипак.
Искористите „сезону киселих краставаца“ да се одморите и у жељеној доколици смислите неки добар план за даљи рад.
Ауторка текста:
Сузана Миличић, ПР консултанткиња, директорка ПР агенције Контакта.
"Помажем клијентима да боље комуницирају своје идеје, послове или иницијативе. Дуго радим са организацијама и познајем већину изазова које имају у комуницирању са јавношћу. У оквиру ЕУРЦ програма обуке водим тренинге и радионице из области стратешког комуницирања и основних комуникацијских вештина."