ВЕСТИ

14.03.2023.

ПЛАНИРА СЕ УСВАЈАЊЕ СТРАТЕГИЈЕ ЗАШТИТЕ ЖИВОТНЕ СРЕДИНЕ ОВЕ ГОДИНЕ

Министарство заштите животне средине, у сарадњи са партнерима, отпочело је процес израде Стратегије заштите животне средине са Акционим планом у оквиру пројекта ЕУ за Зелену агенду у Србији. Стратегија је основни документ јавне политике којим се утврђује стратешки правац деловања и јавне политике у одређеној области. Стратегија се обично усваја на период од пет до седам година, а остваривање њених циљева се планира и прати посредством акционог плана за спровођење стратегије.

Предлог стратешких праваца деловања, као и оквири у којима се поставља нацрт Стратегије поклапају се са циљевима Софијске декларације и пет стубова Зелене агенде за Западни Балкан: декарбонизација, енергетска ефикасност и смањење индустријских емисија, циркуларна економија за ресурсну ефикасност и индустријску симбиозу, смањење загађења животне средине са фокусом на квалитет ваздуха, заштита и инвестирање у биодиверзитет и екосистеме и одрживи прехрамбени системи и рурални развој.

Зашто је важно бити део процеса?

Специфични циљ пројекта Волвоџ – Снага заједнице да допринесе развоју компетентног цивилног друштва које ће бити кредибилан партнер јавним властима у развоју политика у области животне средине и вршити ефикасан и независни наџор у процесима доношења стратешких докумената. Београдска отворена школа, Млади истраживачи Србије и Регулаторни институт за обновљиву енергију и животну средину заједнички спроводе пројекат кроз који желе да омогуће ширем кругу организација цивилног друштва да учествују у изради овог важног документа јавне политике.

У циљу да процес буде транспарентнији и са жељом да се шири круг организација укључи у процес израде Стратегије, 9. марта 2023. године у Београду, одржан је први консултативни састанак како би се представницима/цама организација цивилног друштва које имају експертизу у области заштите животне средине пружила могућност да дају своје коментаре и доприносе у раној фази израде нацрта Стратегије заштите животне средине.

Весна Ћурчић Пантелић, из Министарства заштите животне средине истакла је да ће Стратегија бити израђена у складу са Законом о планском систему и да је циљ да се овај документ усвоји до краја текуће године. Такође, представница Министарства је напоменула да ће се уз израду Стратегије радити и стратешка процена утицаја.

До сада су одржана два састанка Радне групе, на првом састанку радило се на идентификацији проблема, док су током другог састанка чланови Радне групе говорили о општим, специфичним циљевима и индикаторима будуће Стратегије. У наредном периоду очекују се још два састанака Радне групе на којима ће бити више речи о дефинисању мера, финансијској анализи и анализи ефеката. Први нацрт Стратегије се може очекивати у јулу, док ће процес консултација бити одржан у периоду од јуна до септембра када можемо очекивати да буде доступан и Акциони план. Јавна расправа је планирана за период између октобра и новембра.

Пројекат Европска унија за Зелену агенду састоји се из два аспекта. Први је унапређење правног и стратешког оквира у Републици Србији у области Зелене агенде, док други аспект пројекта представља директна подршка пројектима и организацијама који доприносе овом процесу, рекао је Радован Никчевић представник УНДП-а (Програм Уједињених нација за развој).

Какав је став цивилног друштва?

Како је значајно укључити цивилно друштво у процес израде Стратегије од самог почетка, догађај је окупио представнике/це организација цивилног друштва који нису део Радне групе за израду Стратегије, а својим искуством и експертизом могу значајно допринети процесу израде овог документа.

Учесници/це су истакли да је важно ускладити Стратегију са другим израђеним стратегијама и осталим документима јавних политика и да је не треба посматрати као изолован документ. У међувремену донето је неколико Стратегија и значајних документа јавних политика те је сада задатак да се ускладе већ постојећи проблеми са већ усвојеним документима. Поред транспарентности самог процеса израде, треба инсистирати и на транспарентности улазних података којима располажемо. Приликом организација регионалних консултација у градовима, важно је активно укључити локалне заједнице и омогућити им да дају свој допринос, као и организовати консултације у више градова поред планирани у Београду, Нишу и Новом Саду.

Антоан Авињон из Делегације Европске уније у Србији истакао је да је важно што смо се окупили како бисмо разговарали о процесу израде Стратегије, као и значај партиципативности свих релевантних заинтересованих страна, процес који је пред нама треба буде транспарентан и законски исправан.

У оквиру тематских група организације су имале прилике да разговарају о идентификованим проблемима у области животне средине, општим и специфичним циљевима у оквиру Стратегије, као и о показатељима који треба да мере испуњеност циљева.

Након првог консултативног састанка, закључак је да се многи проблеми, као и потенцијална решења не могу идентификовати без укључивања и свих релевантних министарстава у процес. Све тематске целине Стратегије су међусобно повезане и зато је важна сарадња између надлежних институција и сектора. Такође, важно је дефинисати надлежности државних институција и обезбедити потпуну транспарентност. Поједини постављени индикатори за достизање предложених циљева треба изменити и проширити, али и ускладити са осталим документима јавне политике.

Следећи консултативни састанак биће одржан током маја након састанка Радне групе за израду Стратегије.