ВЕСТИ
31.10.2023.
КРЕАТОРИМА САОБРАЋАЈНЕ ПОЛИТИКЕ У СРБИЈИ НИЈЕ БИТНА БЕЗБЕДНОСТ РАЊИВИХ КАТЕГОРИЈА У САОБРАЋАЈУ
У склопу пројекта "Причајмо о безбедности да не бисмо причали о последицама" удружење Сигурне стазе је урадило истраживање "Анализа ставова грађана Бора о безбедном учешћу младих лица у саобраћају на територији града Бора”.
У просеку годишње у Републици Србији погине око 115 и бива повређено око 6.300 младих лица. Другим речима, сваки трећи дан једно младо лице погине у саобраћајним незгодама, и свакога дана буде повређено више од 15 младих.
Како се наводи у Прегледном извештају Агенције за безбедност саобраћаја (2018.-2022.), на територији града Бора, живот је изгубило двоје младих, док је 151 младих повређено. У односу на својство учешћа у саобраћајним незгодама, млади су највише угрожени у својству возача (46%) и путника у путничком возилу (44%).
Највећи проценат испитаника је безбедност саобраћаја у Бору оценио добром оценом (31,82%), а потом следи довољна оцена (29,22%). С друге стране, свега 1,30% испитаника сматра да је безбедност саобраћаја у Бору одлична.
Можемо уочити да највећи проценат испитаника (35,71%) безбедност младих возача оцењује довољном оценом, а потом следе добра и недовољна (28,57%). Док је 0,65% испитаника дало највећу оцену.
Разлог овако лоших оцена стања безбедности саобраћаја у Бору, може бити повезан и са лошим оценама грађана о томе какво је поступање младих возача према рањивим учесницима у саобраћају. Највећи проценат испитаника (31,82%) поступање возача оцењује довољном оценом, а потом следе добра (28,57%) и недовољна (24,68%). Док је 1,95% испитаника дало највећу оцену.
Ако говоримо о поштовању и познавању правила саобраћаја као предуслову за безбедну вожњу, можемо установити да највећи број испитаника (76%) је става да млади возачи не поштују правила саобраћаја.
96,8% испитаника сматра да употреба мобилног телефона може да доведе до саобраћајне незгоде, док 88,2% сматра да млади возачи прекорачују дозвољену брзину кретања.
Занимљив податак је, да је највећи проценат испитаника рад Градске управе у Бору на пољу безбедности саобраћаја је оценило недовољном оценом (50,33%), а потом следи довољна оцена (22,22%).
О раду доносиоца одлука и креатора система у Градској говори податак да град Бор нема Стратегију безбедности саобраћаја са акционим планом, План одрживе урбане мобилности, катастар саобраћајне сигнализације итд.
Најважније чињенице и закључци произашли из овог истраживања које је урадило удружење Сигурне стазе би требало да буду смернице за идентификацију проблема и за планирање других детаљних истраживања и будућих активности свих субјеката на територији града Бора, у циљу унапређења безбедности младих лица у саобраћају.
Ми се у Бору генерално бавимо само последицама саобраћајних незгода, уместо да се бавимо узроцима и превенцијом. Нема системског приступа нити континуитета у раду, и све нам се своди на репресивне мере саобраћајне полиције (контроле везивања појаса, алкохолисаности возача, брзине кретања итд.). Док би знатно боље резултате постигли комбиновањем превентивних и репресивних мера.
Успех у безбедности саобраћаја ће зависити од тога колико ће друштво бити спремно да прошири круг одговорних за саобраћајне незгоде.Такође сматрам, да нам недостају људи који би били посвећени безбедности саобраћаја. Тако да је нама у Бору потребна револуција идеја, пројеката и иновативних решења у области безбедности саобраћаја.
Рад Сигурних стаза подржава Шведска у оквиру програма Београдске отворене школе „Млади и медији за демократски развој“.
Аутор: Игор Велић, мастер инж. саобраћаја
* заступа и активно промовише савремен концепт одговорности за стање безбедности саобраћаја - уместо само правне одговорности, неопходно је причати о стручној, моралној и политичкој одговорности; уместо приче само о одговорности учесника незгоде, требало би више причати о одговорности креатора Система.
Преузето са сајта Експертског ЕУ Ресурс центра у Бору